Torben är förskolelärare och musikterapeut i grunden och idag har han visat oss hur man kan jobba med Ming som betyder Musik Introduktion för nybörjare i grupp. Torben visade Boken "Tona samman" som är en bok med metodikbok i MING skriven av Sten Bunne , som han utgick ifrån och rekommenderade att läsa och kika i.
Torben prata om att vi har i uppgift i förskolan "Att så ett frö", Musik är mer toner.
I Ming finns det 3 byggstenar , dessa är Ljud, Puls, Toner. I Ming jobbar man med Melodi och Harmonier. Vi börja dagen med Ljud och sen gick vi över till puls och sist till toner då vi fick spela bygelgitarr och en tons flöjt.
Sedan spela han och sjöng en Välkommen sång!
Hej allesammans
Hej allesammans och välkomna hit idag
Sjunger ni tillsammans med mig, blir det väldigt bra.
Tra-la-la-la-la-la. Tra-la-la-la-la-la-la-la-la-la
Tra-la-la-la-la-la. Tra-la-la-la-la-la
Torben tipsa om att man skulle samla på instrument som man kunde använda i förskolan, även såna leksaksinstrument från leksaksaffärer, sånt som man kan göra ljud av. ALLA LJUD ÄR MUSK! Torben anser att är väldigt bra med sånger som lämnar utrymme, så alla är delaktiga och att de finns tid att lägga in fraser. Jag anser att det kan vara kul för barn att sjunga såna sånger där det finns utrymme för dem att komma in och sjunga och rimma m.m. Torben tipsa om en massa olika sånger, bland annat en sång för att lära sig allas namn lite bättre.
Vad heter du då?
Vad heter du då? Robert Robert
Vad heter du då? Mary Mary
Vad heter du då? George George
Välkomna hit! Tack ska ni ha! God dag god dag!
Välkomna hit! Tack ska ni ha! God dag god dag!
Vi fick många tips på sånger under denna förmiddag, som jag tror att jag kommer använda mig av i min kromande yrkesroll. Denna låt är bra för att träna på rimord! :
Denna dag fick vi även göra en ljudsaga och vi skulle sätta symboler för våra ljud som vi gjorde till sagan. Såhär blev vår ljudsaga i symboler :
Vi diskuterade efteråt och torben sa att detta även är en skrivförberedelser att hålla på med symboler, även att det är en läsförberedelse med genom att man läser från höger till vänster. Detta tror jag är något som kan vara kul och givande att jobba med i förskolan, att göra ljudsagor med barnen och att de får sätta symboler på sina ljud, hur kan ett sånt ljud se ut som symbol ?
Sedan gick vi över till Puls, Torben prata om att det kan vara svårt att ha samma plus när man är i en barngrupp, alla har ju sin egen grundpuls i kroppen. Vi fick göra en lek som hette Sammakadam :
Sam makadam so fairy
Marianne Marianne
leion leion chi chi chi
leion leion chi chi chi
One two three out
Leken går ut på att man står i en ring och skickar pulsen runt i ringen , genom att skicka över en handklapp. Väldigt kul lek och när man har sjungit klart låten , så de som klappar då åker ut. Dessa tävlingslekar kan ju alltid diskuteras men, barn behöver även tränas på att förlora ibland, för senare livet kommer de möta situationer där de inte alltid kan få som de vill.
Sedan fick vi upp och hoppa igen till en hoppa låt..
Jag satt och klinka lite förstrött på min gitarr. Då kom jag på denna underliga trall.
Refräng:
G D
Jag börja’ hoppa Jag börja’ hoppa
A
Jag måste bara hoppa, jag kan inte låta bli.
G Em
Vad är det här för konstig, magisk melodi,
D
Jag måste hoppa Jag måste hoppa
Efter vi hade fått hoppa och dansat och sjungit gick vi över till toner. Nu fick vi gå och hämta varsin Bygelgitarr som är en speciell gitarr i Ming. På en bygelgitarr kan man spela efter färg och istället för att ta ackod som på en vanlig gitarr flyttar man bara den röda spaken till det ackord man vill spela. Väldigt enkelt och lätt för nybörjare och roligt att de är ganska lätt att få en klar ton från början.
Först fick vi testa på att spela lite fritt och hur det kändes att spela på en bygelgitarr, sen så spelade vi och sjöng några sånger, och Torben visa med färgpluttar på vilket ackord / Färg vi skulle spela på. Väldigt kul :) , Kan tänka mig att barn verkligen uppskattar om de skulle få chansen att spela på ett sånt här instrument. Känslan av att få en ren ton från första början och kunna spela en 2 färg låt på gitarren tror jag skulle lyfta dem mycket och även så ett frö hos dem att fortsätt att testa inom musiken.
Torben plocka även fram en lite söt bas som vi fick testa att spela på :
Avslutningsvis plocka även Torben även fram en tons flöjtar från Ming, som vi fick testa att spela på tillsammans. Varje Ton och flöjt hade en färg, så även här fick vi spela efter färg.Vi spelade Blinka lilla stjärna.
Så här såg Flano- tavlan med pluppar ut som vi fick spela efter.
Det har varit en jättekul och givande dag med Torben. Sen när man kommer ut och jobbar kan man ju alltid testa och söka pengar hos kommunen och köpa in lite bygelgitarrer och ha i förskolan, för att så ett frö inför framtiden ;). Detta är ju ett fantastiskt sätt att lära barn och inspirerar dem till att skapa musik samtidigt som de är språk och skrivutvecklande. Musicera mera !
Tipsar även om lite länkar, som man kan kolla på om man är intresserad att veta mer om Ming och om man vill köpa instrument.!
http://www.egnatoner.se/ming_instr2.html
http://shop.textalk.se/se/shop.php?id=10840
http://www.bunnemusic.com/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar