Vi börja med att prata lite om vad just improvisation betyder och innebär. Improvisation (av latinets improvisus, oförutsedd, oförmodad) är att framföra något utan att i förväg ha bestämt dess exakta utformning. Improvisation finns ju inte bara i musiken, även i tal, dans m.m
Improvisation har alltid funnits, när man börja hitta på musik för hur länge sen som helst, så improvisera man ju fram musik, det fanns ingen musik innan och så födes musicerandet. Barn improviserar mycket i deras lek m.m de hittar på ljud under tiden de leker. Barn gillar även att improvisera fram och testa instrument själva.
Vi fick kolla på ett Youtubeklipp med en kille som har improviserat fram en ny teknik på gitarr, helt otrolig och mycket skicklig.
Vi prata lite om kreativt flöde som handlar om hur vi tänker. hur uppmuntrar man sitt kreativa flöde...
Vi fick se den fantastiska Ella Fitzgerald som improviserar till musik... Något som kallas Scat singing (Scat- sång ) ett sätt att sjunga som mest förekommer inom Jazz. Den som scatsjunger improviserar en melodislinga på samma sätt som instrumentalsolister gör inom stilen. Genom scatsång kan sångaren växelspela med instrumenten på samma villkor som dessa.
När man jobbar med improvisation, jobbar man när sig själv!
Sedan fick vi se detta klippet med Keith Jarret som gick ut på scen och börja improvisera fram ett nytt musikstycke... Martin fråga oss om vi kände till denna person eller hört talas om han. Jag tyckte att namnet var bikant men kunde inte placera vart jag hade hör namnet. När vi sedan fick höra detta klipp, så kom jag på vad jag har hört hans namn och hört hans musik. När vi gjorde vårt projektarbete på gymnasiet i 3:an , gjorde vi dansförställningar, då jag och några kompisar gjorde en modern dans till lite av detta stycke.
Man kan verkligen känna att det finns mycket känsla i detta stycke.
Vi fick som sagt se på många inspirerande klipp under denna dag, här kommer en till:
Jag har fått lära mig idag att de handlar om att skapa miljöer, där barn kan stimulera sig själva. Barn gör det som vi ger dem möjlighet till om de inte finns möjligheter så stoppar vi deras kreativa flöde. Vi som pedagoger måste helt enkelt skapa miljöer och utrymma , instrument m,m för att barnen skall på egen hand kunna stimulera sig själva.
Denna killen på detta klippet , fick chans att sitta hemma och testa sig fram på trummor eftersom hans pappa hade ett trumsätt hemma. De gav honom möjligheten och sitta och improvisera och titta vad han på egen hand har skapat.
Även under denna dagen fick vi improvisera själva lite. först fick vi göra en övning där man satt mittemot varandra och kommunicera utan att prata, då vi fick klappa på knäna och göra ljud på annat sätt. Vi kommunicerade med varandra genom att lyssna och se vad de andra gjorde och försökte svara med ett annat ljud eller upprepa det som personen gjort och lägga till ett nytt ljud. Och i denna övning fick vi in en massa olika element , dessa kom vi fram till efteråt när vi skrev upp på tavlan :
- Rytm
- Puls
- Klangfärg
- Improvisation
- Dynamik
- Kontraster
- Fraseringar
- kommunication.
- etc.
Perception
Vi börja prata lite om Perception (tolka sinnesintryck) ,
vad är det som skapar en känsla ?
Analysera och uttrycka känslor,
ge möjlighet att uttrycka sig och med andra ord.
Vi prata om hur ilska låter... Ilska - hårt starkt lågt m.m Rädsla - Svagt, högt, kort,intensiv, livlig m.m
Hur kan man då spela en känsla ? Det finns inga rätt eller fel, alla tycker olika men ofta har vi en likhet vad vi tycker och associerar till.
Vi fick även under dagen göra en annan övning , där vi i en liten grupp och fick lite tid på oss att skapa känslor och väder m.m. Vissa saker kan vara svårare att gestalta en ändra. Vår grupp valde att göra Ilska, havet och drömmande med instrument som vi fick välja. Den andra gruppen valde Skrämmande, dröm, regn och åska och här är ett klipp :
Sedan fick vi i uppgift att gestalta en känd saga utan tala eller använda hjälpmedel, stum-teater. omgång nr 2 utveckla vi det hela genom att åskådarna fick med instrument lägga till passande ljud / stämningar till sagan. tyvärr har jag inget klipp när vi gjorde sagorna. men det var väldigt kul.
Jag kommer ta med mig mycket från denna inspirerande dag, jag kommer i framtiden att använda mig av improvisation i barngrupp. Man kan göra såna här sagor som vi fick göra i barn grupp, man skall även skapa möjligheter för barnen att kunna utveckla sig själva och stimulera sig själva.
Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik. Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar