Sedan hade vi tänkt oss att använda texten till här kommer pippi långstump, så vi börja skriva vår text utifrån den låten. Vi fick senare veta att vi var tvunga att komma på en egen melodi och detta tyckte vi var lite svårt eftersom man ofta halka tillbaka till pippi sången. Men med lite hjälp på handledningen med Jörgen fick vi till en ny melodi :).
Efter det hade vi en tid att spela in i studion med Tobias. Vi visste inte hur detta skulle gå och ingen av oss är särskilt duktiga än att vi känner att vi kan spela instrument till vår låt. Men när vi väl var där med Tobias fick han oss att spela diverse instrument. Först började vi med att spela in låten tillsammans med gitarren och hitta ett bra tempo. Sedan la vi in den riktiga texten så som de skulle vara på inspelningen, därefter spelade vi in markeras som Karin spela och Djembe som jag spela.Tobias var snäll och spela in gitarren åt oss. Sedan tyckte Tobias även att vi skulle ha med lite piano och bas, detta fick Anna och Marie göra på pianot. Tobias sätt färg på tangenterna och sen spelade vi in när de spela. Tänk vad mycket man kan göra, spela in en bas med pianot. Efter inspelningen träffades gruppen själva i studion och gjorde det sista på finslipningen.
Den gröna draken/ draken och stina by sannacharlott
Refr.
C F
Jag är den gröna draken
C F
den fina gröna draken
C F
hej här kommer draken
C G C
boom tjicka boom Boom boom
C F
Jag har stora fötter
G C
Och en svans med massa taggar
C F
Röd ballong i handen
G C
Det är också vad jag har
Am Em
Den har jag fått av Stina
F C
Den söta och den fina
C F
Hon har stora fötter
G C
Precis som lilla jag
Refr.
C F
Jag är den gröna draken
C F
den fina gröna draken
C F
hej här kommer draken
C G C
boom tjicka boom Boom boom
1.
C F
Jag har vart på disco
G C
Där vi dansa och hoppa
C F
Åt en massa popcorn
G C
Och svängde hit och dit
Am Em
Där dansa jag med Stina
F C
Den söta och den fina
C F
Hon åt en massa popcorn
G C
Precis som lilla jag
Refr.
C F
Jag är den gröna draken
C F
den fina gröna draken
C F
hej här kommer draken
C G C
boom tjicka boom Boom boom
C F
När jag var på vandring
G C
Och kom till stora ängen
C F
En farlig otäck fjäril
G C
G C
Och kom till stora ängen
C F
En farlig otäck fjäril
G C
Kom flygande mot mig
Am Em
Am Em
Då sprang jag hem till Stina
F C
Den söta och den fina
C F
Den söta och den fina
C F
Hon för mig förklara
G C
G C
Att fjärilar är bra
Refr.
C F
Jag är den gröna draken
C F
den fina gröna draken
C F
hej här kommer draken
C G C
boom tjicka boom Boom boom
C F
Jag är den gröna draken
C G C
boom tjicka boom Boom boom
I min framtida yrkesroll kommer jag ta med mig att man kan göra egna låtar med barnen, man behöver inte göra det så avancerat som nu och spela in i studio. Men man kan ju spela in på datorn , finns ofta mikrofon på de flesta bärbara datorer idag. Om barnen får skriva egna texter får de träna även språkligt som bidrar till språkutveckling. De får även lita på sin egen förmåga och skapa något eget.
Barnen kan även få skriva sagor som de sedan lägger ljud till på datorn och sen får de läsa in sin saga. Här får även barnen efteråt reflektera över vad de har gjort och hur det lät , När de sedan får lyssna på sagan /låten de har åstadkommit.
Förskolan skall sträva efter att barnen utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga Samt utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp.
Förskolans uppdrag är att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar