Den första frågan vi fick var, När lyssnar vi på musik?! Det kom fram till att man lyssnar på musik nästan jämt på olika sätt. När vi städar och diskar, pluggar, reser m.m. Vi kom då in på hur folk lyssna på musik förr, länge länge tillbaka. vi kom in på ritualer, andlighet, glädje, sorg, helande kraft etc. Hur man använde ljud och musik som kommunikation eftersom ljud kan färdas långt m.m.
MUSIK STILAR
Vi pratade även om musikchangerar/ genre. Vi skrev upp på tavlan hur många olika changerar som helst exempel, blus, RnB, Soul, Country, Rock, Pop, Funk, Jazz... å mycket mer.
Vi prata om att i förskolan i dag kanske barnen inte får tillgång eller blir erbjudna att lyssna på olika musik. Vi som förskolelärare borde bjuda till lite mera och låta barnen få lyssna på mer olika musik och kanske även musik från olika kulturer. I läroplanen för förskolan (Lpfö98 ) reviderad 2010 står det att :
Förskolan är en social och kulturell mötesplats som kan stärka
denna förmåga och förbereda barnen för ett liv i ett alltmer
internationaliserat samhälle. Medvetenhet om det egna kulturarvet
och delaktighet i andras kultur ska bidra till att barnen
och delaktighet i andras kultur ska bidra till att barnen
utvecklar sin förmåga att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar.
Barnen ska få möjligheter att utveckla sin förmåga att iaktta och reflektera.
Barnen ska få möjligheter att utveckla sin förmåga att iaktta och reflektera.
Förskolan ska vara en levande social och kulturell miljö som stimulerar barnen
att ta initiativ och som utvecklar deras sociala och kommunikativa kompetens.
Om förskolan skall vara en social mötesplats är väl musik en jättebra sätt att få barnen att lära sig om olika och sin egen kultur. Genom musik kanske barnen kan få en förståelse att musiken är lite olika på olika platser i världen och även att musiken är olika i olika kulturer.
MUSIKANALYS :
Det finns 3 olika sätt att lyssna :
Vad var det vi hörde ? vilka instrument spelades ? vad handlade låten om ? vilken genre tillhör låten ? etc.
I slutet fick vi lyssna på några olika låtar och kolla på formanalys. >Fromanalys betyder hur låten/musiken är uppbyggd så som upprepningar, intro, brygga , refräng, mellanspel, solo, outro etc. även hur man kunde genom Ab m.m förklara hur en låt är uppbyggd. Det är ibland svårt att veta vad som är vad och hur vissa kluriga låtar är uppbyggda och som vår lärare sa att de finns många olika uppfattningar och förklaringar om vad som är rätt. finnas alltså flera olika rätt och fel. Det gäller bara att försöka förstå.
I barngrupp skulle man kunna göra detta på en enklare nivå. Man skulle kunna spela en låt och säga till barnen att de skall lyssna vad för instrument som finns i låten. kanske ha bilder på instrument så barnen kan se med. man kan kanske först spela upp instrument med en bild till och efter de börja lyssna på musiken. Man kan också prata med barnen att det finns olika sorters musik stilar. etc.
"Man lär sig något nytt varje dag!"
MUSIKANALYS :
Det finns 3 olika sätt att lyssna :
- Meditativt - man lyssnar men man flyger lätt iväg i andra tankar.
- Associativt - (inre bilder) associationer till något, exempelvis plats, händelse, förlopp etc.
- Analytiskt - Man analyserar musiken, lyssnar på uppbyggnaden, instrument, text, melodi och rytmerna m.m
Vad var det vi hörde ? vilka instrument spelades ? vad handlade låten om ? vilken genre tillhör låten ? etc.
I slutet fick vi lyssna på några olika låtar och kolla på formanalys. >Fromanalys betyder hur låten/musiken är uppbyggd så som upprepningar, intro, brygga , refräng, mellanspel, solo, outro etc. även hur man kunde genom Ab m.m förklara hur en låt är uppbyggd. Det är ibland svårt att veta vad som är vad och hur vissa kluriga låtar är uppbyggda och som vår lärare sa att de finns många olika uppfattningar och förklaringar om vad som är rätt. finnas alltså flera olika rätt och fel. Det gäller bara att försöka förstå.
I barngrupp skulle man kunna göra detta på en enklare nivå. Man skulle kunna spela en låt och säga till barnen att de skall lyssna vad för instrument som finns i låten. kanske ha bilder på instrument så barnen kan se med. man kan kanske först spela upp instrument med en bild till och efter de börja lyssna på musiken. Man kan också prata med barnen att det finns olika sorters musik stilar. etc.
"Man lär sig något nytt varje dag!"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar