Vi gjorde en lek som hette spanare och hövding. Den gick ut på att vi skulle sitta i en ring och den person som var spanare skulle gå ut, medan vi andra bestämde vem som skulle vara hövding. Till detta fick vi ha shopsticks (chinapinnar) och göra takten med istället för händerna. Hövdingen var den som bestämde takten och hur vi skulle slå med våra shopsticks. Sedan när spanaren kom skulle spanaren gissa vem som var hövding genom att sitta och kolla. vem är det som alla följer?! vem är det som byter takten och mönstret.
Vi gjorde en till lek som hette Tvättmaskinen.. där man stod.. i rader, en person fick vara smuts och en person fick vara tvättmedel.
Här skulle tvättmaskin i 4takt vända på sig så det skapas gångar åt olika håll, i denna tvätt-laborint som rör sig runt runt, ska tvättmedlet försöka få tag på smutsen.
Att jobba med takt och rytm i förskolan tror ja är jättebra och göra detta genom lekar kommer det på ett naturligt sätt. genom att både kunna hitta sin egen takt och lära sig att klappa och hålla takten. genom att leka med takten får man ofta in matematiken. Här kan baren räkna 1,2,3,4... å så vidare.
Lpfö-98 (reviderad 2010):
skolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar.
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik,
koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten
koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten
av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande,(lpfö98,s.10, 2010)
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga
och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter
i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik,
dans och drama,,(lpfö98,s.10, 2010)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar