måndag 24 januari 2011

Puls och takt !!

På måndagseftermiddagen hade vi en  praktisk lektion i takt och puls. Att hålla takten heter pulstakt. vi fick sitta i en ring och göra massa pulstakt övningar exempel :  att vi alla skulle klappa i takt på olika kroppsdelar och att man skulle byta kroppsdel. En person börja klappa på knäna och alla andra gjorde de i takt sen bytte nästa person genom att exempel klappa på huvudet i takt.

Vi gjorde en lek som hette spanare och hövding. Den gick ut på att vi skulle sitta i en ring och den person som var spanare skulle gå ut, medan vi andra bestämde vem som skulle  vara hövding. Till detta fick vi ha shopsticks (chinapinnar) och göra takten med istället för händerna. Hövdingen var den som bestämde takten och hur vi skulle slå med våra shopsticks. Sedan när spanaren kom skulle spanaren gissa vem som var hövding genom att sitta och kolla. vem är det som alla följer?! vem är det som byter takten och mönstret.

Vi gjorde en till lek som hette  Tvättmaskinen.. där man stod.. i rader, en person fick vara smuts och en person fick vara tvättmedel.


Här skulle tvättmaskin i  4takt vända på sig så det skapas  gångar åt olika håll, i denna tvätt-laborint som rör sig runt runt, ska tvättmedlet försöka få tag på smutsen.

Att jobba med  takt och rytm i förskolan tror ja är jättebra och göra detta genom lekar  kommer det på ett naturligt sätt. genom att både kunna hitta sin egen takt och lära sig att klappa och hålla takten.  genom att leka  med takten får man ofta in matematiken. Här kan baren räkna 1,2,3,4... å så vidare.


Lpfö-98 (reviderad 2010):
 
skolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik,
koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten
 av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande,(lpfö98,s.10, 2010)

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga 
och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter
i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik,
dans och drama,,(lpfö98,s.10, 2010)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar