måndag 7 februari 2011

Dra igång en låt och lära ut en sång!!

"Att sjunga bidrar till endorfiner sätter igång "må bra Känslan"

Idag fick vi tips och råd hur man kan dra igång och lära ut en låt på flera olika sätt. Något jag inte har reflekterat över förut, att man kan lära ut en sång på olika sätt. Det kan vara viktigt i en barn grupp att erbjuda barnen olika sätta att lära sig låtar på. Eftersom alla lär sig på olika sätt kan det vara bra med variation så alla barn får känna att de kan lära sig.

Vi fick även veta att barn sjunger för det mesta i en högre tonläge pga. av att de har kortare stämband. Det kan vara då bra om man sjunger med barnen på en lite högre tonläge än vad vi själva skulle vilja sjunga i för att underlätta för barnen. Samtidigt skall man inte undvika att sjunga med barnen om man inte vill sjunga i ett högre röstläge, då är det bättre att sjunga i sitt röstläge än att inte sjunga alls med barnen.

Barn lyssnar ofta på melodier, de känner igen melodier och tonfall. De kan reagera på om vi låter arga även fast vi kanske säger något bra fast med en arg melodi. Detta är även en bakomliggande faktor varför man ofta vill prata ljusare med små barn.

Alla kanske kan inte bli proffs på att sjunga eller bli stora stjärnor. Men man skall inte säga att man inte kan sjunga. I halsen finns bara muskler som vi använder oss av när vi sjunger, de går att träna upp. Alla kan träna till att sjunga okej,man kanske inte blir bäst, men man skall inte säga att man inte kan!
Vi diskuterade varför ofta människor inte vågar sjunga och säger att de inte kan. Vi kom fram till att det kan vara så att de blir så personligt och utlämnande om man sjunger, för ljudet kommer från ens egen kropp. Vi diskutera om de kunde underlätta att sjunga om man hade någon artefakt, som exempel en gitarr etc.


Såhär kan man dra igång en låt och lära ut en sång på flera olika sätt :
  
Bilder - Här kan man ha olika bilder som illustrerar sången. Man kan låta baren göra egna bilder till, det brukar uppskattats av barnen. Sedan kan man som pedagog göra egna bilder med.

Helheten-  Man bara börjar sjunga och sedan får barnen hacka på och börja sjunga när de känner att de kan.

Motiv / Ostinato - Upprepning,Upprepning. Här kan man upprepa sången på olika sätt, den kan både sjungas i stämmor och unisont m.m. (Sjunga lågt , högre å högre.)

"Glömord" - Här gäller det att medvetet sjunga tokigt och byta ut ord, då blir det lättare att komma ihåg och barnen påpekar på direkten att nu sjunger du "fel" / har bytt ut ord.

Frasvis och Härma -  Här sjunger pedagogen en bit av sången och sen får barnen härma. Detta blir som ett eko. Man sjunger små bitar hela sången och barnen härmar tillslut sitter hela sången.

Rörelser - Gruppen kan hitta rörelser för att komma ihåg melodin.

Tecken -  tecken som stöd. Här kan man ha vissa tecken till vissa ord i texten. Här kan man laborera. Vissa barn kan ha svårt att både göra tecken och sjunga. man kan laborera genom att vissa barn bara gör tecken och de andra sjunger och sedan tvärtom. Man kan även låta barnen bara teckna till låten för att sedan bara sjunga den och sedan både teckna och sjunga etc. 


Rimord - sånger som rimmar. Det skall vara lätt för barnen kan kunna rimma på slutet. genom att de hör att de rimmar kan de list ut hur det skall vara. vad just detta rimmar på.

Lära ut en viss del först - ibland kan det vara lättare för barnen att lära sig om de får lära sig en viss del av sången först. Det kan vara den roliga i refrängen som kanske är roligast och lära sig först.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar