Jag tror att de kan vara lärorikt för barnen att inte alltid sjunga allt tillsammans, varför inte testa att sjunga i kanon med barnen eller dela upp så att vissa barn sjunger versen och en del barn sjunger refrängen. Jag kan ofta känna att i förskolan sjunger man samma sånger 1000 gånger på samma sätt, varför inte testa att arrangera olika , så att de inte blir tråkigt i längden för barnen och sitta och sjunga samma låt dag ut och dag in. Detta kommer jag ta med mig i min yrkesroll, att arrangera och testa olika sätt att sjunga låtar i förskolan, när barnen är säker på en låt är de dags att hitta på något nytt och utveckla för att ge barnen mer stimuli.
Vi fick sjunga "vår tupp är död i kanon " för att testa hur det kunde låta.
Vår tupp är död, vår tupp är död.
Vår tupp är död, vår tupp är död.Han kan inte sjunga ko-ko-di-ko-ko-da
Han kan inte sjunga ko-ko-di-ko-ko-da
Ko-ko-ko-ko-ko-ko-ko-ko-di-ko-ko-da
Ko-ko-ko-ko-ko-ko-ko-ko-di-ko-ko-da
Idag hade vi även lite musikteori. Vi gick igenom toner och tonhöjder m.m.
Vi gick igenom tonerna Stora A till lilla F. De finns 7 toner som bildar en oktav. Dessa är de olika oktaverna som finns :
- Stora oktaven CDEFGAB
- Lilla oktaven cdefgab
- Ettstrukna oktaven c1, d1, e1, f1, g1, a1, b1
- Tvåstrukna oktaven c2, d2, e2, f2, g2, a2, b2
- Trestrukna oktaven c3, d3, e3, f3, g3, a3, b3 osv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar