torsdag 17 februari 2011

Arrangemang!!

Arrangemang i musik handlar om hur man lägger upp en låt. Man kan sjunga i kanon, solo, eko, alla sjunger och eko, solo + improvisation, stämmor. hur man arrangerar en låt har betydelse hur de kommer att låta, en låt kan låta olika hur man lägger upp den, med solo eller eko. Vi fick testa att sjunga en sång med kanon, en grupp börja och sen börja en annan grupp på andra meningen så det vart ett kanon.

Jag tror att de kan vara lärorikt för barnen att inte alltid sjunga allt tillsammans, varför inte testa att sjunga i kanon med barnen eller dela upp så att vissa barn sjunger versen och en del barn sjunger refrängen. Jag kan ofta känna att i förskolan sjunger man samma sånger  1000 gånger på samma sätt, varför inte  testa att arrangera olika , så att de inte blir tråkigt i längden för barnen och sitta och sjunga samma låt dag ut och dag in. Detta kommer jag ta med mig i min yrkesroll, att arrangera och testa olika sätt att sjunga låtar i förskolan, när barnen är säker på en låt är de dags att hitta på något nytt och utveckla för att ge barnen mer stimuli.


Vi fick sjunga "vår tupp är död i kanon " för att testa hur det kunde låta.


Vår tupp är död, vår tupp är död.
Vår tupp är död, vår tupp är död.
Han kan inte sjunga ko-ko-di-ko-ko-da
Han kan inte sjunga ko-ko-di-ko-ko-da
Ko-ko-ko-ko-ko-ko-ko-ko-di-ko-ko-da
Ko-ko-ko-ko-ko-ko-ko-ko-di-ko-ko-da



Idag hade vi även lite musikteori.  Vi gick igenom  toner och tonhöjder m.m.
Vi gick igenom tonerna Stora A till lilla F.  De finns 7 toner som bildar en oktav. Dessa är de olika oktaverna som finns :
  • Stora oktaven  CDEFGAB
  • Lilla oktaven cdefgab
  • Ettstrukna oktaven c1, d1, e1, f1, g1, a1, b1
  • Tvåstrukna oktaven c2, d2, e2, f2, g2, a2, b2
  • Trestrukna oktaven c3, d3, e3, f3, g3, a3, b3 osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar