torsdag 10 februari 2011

Litteraturseminarium 1!


Litteraturseminarium 1
Gruppdiskussion B6

Vi har i gruppen diskuterat berörd litteratur och den första frågan vi alla ställde oss var, varför det är så lite musik i skolan? De flesta skolor har enbart en timma musik-undervisning i veckan. Våra egna erfarenheter är att musiken i skolan var väldigt rolig även om tillfällena var få, vi minns repetitionerna inför lucia, roliga timmen, uppvisningar mm. Vi diskuterade även hur vårt förhållningssätt som pedagoger och attityder och kroppsspråk har stor betydelse för hur barnen upplever ämnet. Vi anser att det är viktigt att vi som pedagoger är medupptäckare och vågar släppa lite på kontrollen och lyssna på barnen, inte vara så styrda av vår planering utan utgå ifrån deras tankar. Detta tror vi gör att barnen vågar mer och att deras självkänsla stärks. Vi har alla i gruppen en positiv syn på vad musiken kan göra och hur den påverkar och stärker barns utveckling.

Vi diskuterade hur många barn det är i dag som inte vill gå till skolan på grund av bland annat stress eller att de tycker att det är tråkigt. Genom estetik kan vi minska barnens stress och göra undervisningen mer lustfylld. Vi tycker det hade varit bra om lärarna samarbetade mer för att hjälpa och komplettera varandras kompetenser. Viktigt med kompetensutbildning hos personalen, vilket stärker vår självkänsla och ger ett bredare spektra hos barnen. Vi tror att våra hämningar och vår osäkerhet ofta begränsar oss i vårt arbete med barnen. Bra sammanhållning i arbetslaget tror vi är viktigt, att vi vågar ”spexa till det” inför varandra och inte känner oss obekväma.

Musik + språk = sant! Genom musik utvecklar barnen sitt ordförråd, detta genom sånger, ramsor och ljud. Våra erfarenheter säger att små barn ofta kan hela sånger eller ramsor innan de kan prata. Att använda sig av konkreta föremål eller bilder tror vi är ett bra sätt att tydliggöra handlingen för barnen. Vi anser även att vi borde reflektera mer tillsammans med barnen om exempelvis innehåll i texter och så vidare, vilket gör att barnen ser sammanhang och mening. Vi tror att det även blir tydligare för oss pedagoger att se barnens lärande.

Vi diskuterade hur vi skulle vilja att läroplanen blev tydligare i sin utformning angående estetiken i förskola och skola. Vi anser också att alla som utbildar sig till pedagoger borde få kunskap och förståelse för hur viktig estetik är för barns utveckling och lärande.

Vi har erfarenheter av att estetiken minskar när barnen kommer upp i skolan, detta tycker vi är synd. Ämnet anser vi har låg status i skolans värld och frågan är hur vi kan ändra på detta? Vi anser att genom att delvis integrera estetik med andra ämnen men även göra lärare uppmärksamma på hur detta ämne påverkar barnen, så bidrar detta till ett positivt synsätt. Vi behöver även synliggöra detta för föräldrarna, för att få deras stöd och förståelse för det vi arbetar med och vilka arbetsmetoder vi använder.

Vi ställer oss frågande till varför det finns skolor med estetisk inriktning? Borde inte alla skolor arbeta med estetik medvetet i alla ämnen?

Avslutningsvis vill vi säga att vi tyckte litteraturen var lättläst och intressant. Vi har alla lärt oss mycket och kommit till nya insikter, bland annat angående ämnets bredd. Vi tyckte även att det var svårt att vara kritiska till texterna. Vi var eniga och hade lyft ungefär samma saker ur böckerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar