Denna dagen ägna vi oss år just det som rubriken beskriver, takt och plus. Vi fick klappa takten och på vissa takt slag vi fick även studsa bollar på speciella taktslag på olika sätt. Här kommer ett litet klipp på när vi stuts bollar på olika taktslag.
Indelning av plusslag blir takter. Det är pulsen som bestämmer takten och utifrån att man vet taktarten vet man vad notvärdet skall bli och då får man en rytm. På denna lilla bild nedanför kan man se hur våra noter ser ut och hur man kan dela dem i frukt, Här ser man konkret att man kan få in matematik i Musik.. Varje not har även ett värde 4 kr etc. detta är ett sätta att träna på notvärde. i varje takt skall de finnas 4 kr, då måste man kombinera tonerna så att de blir 4 kr tillsammans.
Lpfö-98 (reviderad 2010):
skolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar.
Detta anser jag att man kan jobba mycket med i skolan/förskolan , delar och notvärde 4 kr kan man jobba med musik och matematik på samma gång. Detta tror jag även är något som kommer att intressera barnen mer än att sitta med en matematikbok.
Vi fick även i grupp testa att bilda 4kr en hel takt, så att vi bilda flera takter som blev en rytm.. Som vi sedan klappade till!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar