onsdag 2 februari 2011
Färger, ackord, gitarr & piano....
Idag har vi fått spela olika instrument. Vi börja med att göra en övning på en så kallad fallskärm, det är ett stort tyg med olika färger på, som man kan använda till olika saker. Men till just detta så skulle man sitta vid varje "tårtbit" och på varje tårtbit som är i en speciell färg finns instrument i samma färg. En person ska gå på fallskärmen och bestämma vilka färger som skall få spela. Detta är säkert poppis i barngrupper. Barnen får lära sig att spela efter färg, träna på koncentrations förmågan och även träna på takt och rytm. Detta är något som jag absolute skulle vilja testa i en barngrupp.
Lpfö-98 (reviderad 2010):
Förskolan skall sträva efter att barnen utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga Samt utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp.
Genom att man kan utveckla denna aktiviteten från att kanske ha flera barn vid varje tårtbit och sedan minska för att sedan har ett barn vid varje tårtbit , när pedagogen känner att barnet känner tillit till sin egen förmåga och vågar sitta vid en tårtbit och spela. Även att i denna aktivitet får de träna på att fungera i grupp, där barnen får kanske samsas om en tårtbit och även samsas om de olika instrumenten som finns.
Lpfö-98 (reviderad 2010):
Förskolans uppdrag är att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande.
Genom fallskärmen får barnen både träna på färg och from så som de olika färgerna på tårtbitarna och instrumenten. Samt formen, hela fallskärmen är en cirkel och i cirkel blir det tårtbitar som är trianglar. Barnen får även skapa egen musik och spela efter färg. Barnen kan även utvecklas genom att diskutera och reflektera över hur man kan göra aktiviteten på olika sätt.
Efter fallskärmen fick vi sitta i Färggrupper blå,gul, röd , sen satt de en person längst fram och visa upp vilka färger som fick spela. Denna kanske är en svårare variant än fallskärmen.
Vi fick även lära oss hur man kan spela efter färg på piano och gitarr, hur man då kan säga att D är röd och a7 är grön , så är det lättare att komma ihåg och lära sig spela. Man kan även på piano , sätta färger på tangenterna, då ser man vilka tangenter man skall trycka på för att få ett G etc. Detta kan underlätta inlärningen genom att du behöver inte kolla på två ställen samtidigt utan har alla på pianot.
Sen spela vi en hel del gitarr så att fingrarna bara domnar. vi lärde oss minst 4 ackord. :) å ikväll har jag snutit å spelat 3 olika barnlåtar :)
Jag tror att man har mycket vunnit, om kan spela gitarr med barnen, de livar upp stämningen och barnen tycker att det är mycket roligare.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar