Vi fick massa praktiska tips på danslekar m.m som vi även gjorde. Det första vi fick göra var Dansbanden! - man fick ta 2 sidenband och dansa fritt med. Sedan utvecklades sidenbands dansen genom att vi fick gå ihop 2 och 2 och dansa, där vi även fick härma varandra och turas om att vara ledaren. Sedan fick vi även gå ihop med ett annat par så man vart en grupp på 4 stycken. Och fick utmaningen att vi skulle först dansa fritt men även var lite synkade och hålla koll på varandras rörelser, vi fick även under aktiviteten testa att flytta oss omkring i rummet och se hur svårt lätt det var att följa då.
Ifall man själv skall göra denna aktivitet med barnen kan det vara bra att ha koll på så att sidenbanden inte är för långa, det är mycket svårt att vifta på sidenbanden om de är väldigt långa, även lätt att trampa på.
Nästa aktivitet (Rörelsecirkel) bestod av att vi fick gå och hämta valfri sak i förrådet, ( där det fanns alla möjliga saker, alla från hattar , till fotboll, paraply m.m ). Sedan fick vi ställa oss i en cirkel på golvet med vår sak från förrådet. Sedan fick vi dansa lite fritt till musiken och testa lite olika sätt man kunde röra sig med den sak man tagit från förrådet. Sedan fick vi till musik följa en person i ringen, Det var roligt och se och hitta på en liknande rörelse med sitt föremål som kanske inte blev precis detsamma som den som var ledaren just då.
Denna aktivit tror jag väcker många estetiska ingångar, här får barnen känna på att dansa med olika föremål och testa sig fram hur man kan dansa med det föremålet, även att på ett någorlunda samma vis försöka följa en person som dansar med ett annat föremål.
Lpfö-98 (reviderad 2010):
Förskolan skall sträva efter att barnen utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga Samt utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp.
Föra-följa! Denna aktivitet var en lite lugnare aktvitet och kan tänka mig är en aktivitet som är bra att sluta med när man skall få barnen att varva ner. Denna aktivitet kräver även att man vågar att lite på sin kambrat och även att träna på sin koncentrationsförmåga.
Vi fick gå ihop 2 och 2, en skulle vara personen som förde och en person skulle följa. Den som följde skulle blunda och lita på sin kamrat som förde. Man skulle ha varandras fingertoppar mot varandra och föra sin kamrat runt i rummet genom att trycka olika hårt med fingertopparna. ( här får man även in, hårt och löst, hur hårt löst skall man trycka, hur går man när man trycker hårt och vart går man när man trycker löst. )
Lpfö-98 (reviderad 2010):
skolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama,...
Långdans! - vi dansade här i en långt led. Långdans kan man göra på många olika sätt. I långdans har man en ledare som står längst fram i ledet som man följer efter och som bestämmer vad som kan hända. Ledaren kan exempel bestämma att man skall dansa under någons händer, så det blir som man dansar under en bro. Man kan dansa kanelbulle då man dansar in i cirklar/spiral in mot mitten och sen kan man ta sig ut på olika sätt som att dansa under armar och ut eller att när man är i mitten vänder håll och dansar ut åt andra hållet.
Dansa till musik med text! - Det finns mycket låtar som redan har en sådan beskrivande text som man kan dansa till och det finns musik som redan har danssteg i en handledning. Vi fick dansa till en låt på en cd som hetter Klara, färdiga, gå! Som är gjord av Kerstin Andeby & Peter Wanngren med barnkör i Samproduktion: Svenska Gymnastikförbundet/Musikrummet. Vi fick dansa till denna låten :
Sedan dansade vi även till denna låten :
AV DANS OCH RÖRELSE FÅR BARNEN ÖVA PÅ BLAND ANNAT :
- LEDARSKAP
- SAMARBETE
- TRÄNA SIN MOTORIK
- KROPPSUPPFATTNING
- KREATIVITET
- KOORDINATIONSFÖRMÅGA
- TILLIT
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar