torsdag 24 mars 2011

Vfu - Musikaktivitet !

Idag höll jag i en musikaktivitet, jag hade tänkt mig från början att ha ca 7-10 barn  i 4-5 års ålder. Idag blev det så att jag ficka ha några 3-åringar med.




Momentplanering Rytm och takt/musiklek

Vad:
Rytmik med takt och danslek.

Hur:
 Denna aktivitet riktar sig till 4-6 åringar och planerad tidlängd är ca 20 min.Vi kommer att samlas och prata lite om takt och plus. Vi kommer att klappa händerna i fyrtakt och klappa stavelserna i varandras namn. Vi kommer även att klappa takten till musik (Michael Jackson). Vi kommer avsluta med att  leka 2 lekar, rått-leken och efter det gör vi en danslek som heter musikstop, där barnen får dansa fritt så länge musiken är igång, när musiken stannar skall de stanna med.

Varför:
Barnen skall få träna på takt/puls och träna sig på att uttrycka sig genom dans och rörelse, samt träna på sin kroppsuppfattning. Läroplanen för förskolan, Lpfö98 (reviderad 2010 s, 9) lyfter att varje barn ska utveckla sin förmåga att fungera enskilt och i grupp och ha tillit till sin egen förmåga. I dansen får barnen träna detta då de får röra sig fritt till musiken. Barnen får genom musiken och dansen öva på sin kroppsuppfattning samt förmedla en känsla eller tanke i olika uttrycksformer dans och rörelse. Vilket läroplanen också lyfter (Lpfö- 98 ,reviderad 2010 s, 10).

Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande.
 (Lpfö- 98 ,reviderad 2010 s, 9)

Referens:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Utförandet och reflektioner:
Jag började med att samla alla barnen framför mig i musik rummet. Jag fick ha barn mellan 3- 5 år, direkt fick jag en utmaning att försöka få med de minsta.  Jag började med att säga att musik är uppbyggd av takter och vår grundtakt kommer från vår puls. Jag bad barnen lägga handen på sitt hjärta och berätta om de kände något. Barnen berätta att de kände något och att de dunkade, en flicka berätta för några barn vart hjärtat sitter.  Sedan klappa vi händerna i 4 takt, fyra klappar. Jag testade även att ta fram instrument, 2 tamburiner och 2 ägg och några klaves där de fick försöka spela i 4 takt. När vi spela på instrumenten i fyrtakt hade jag själv inget instrument och klappa istället, detta gjorde att de minsta barnen inte riktigt visste vad de skulle göra, en del barn la ifrån sig instrumenten och börja klappa. Detta kunde jag ha varit mer tydlig med att jag klappar med händerna men ni spelar på instrumenten i samma takt.  Jag testade även med barnen att man skulle slå på sitt instrument på 1 och 4, Det var ett svårt moment för barnen men en tjej som berätta att hon gick på musikskolan på eftermiddagarna hade inga svårigheter alls. Träning ger färdighet.
 
Vi klappade barnens namn (stavelserna) och de äldsta barnen var jätteduktiga på detta, de kunde precis hur man skulle göra. Detta var jättekul att se.

Vi lyssnade på Michael jackson låt they dont care about us och lyssnade och klappade i takt och fick även spela instrumenten till låten och dansa till den. Detta var mycket uppskattat för barn. De har även just nu Michael jackson tema, så de kunde själva berätta efteråt vilka instrument som spelades i låten m,m eftersom de har jobbat med han låtar lite nu.

Vi avslutade med att göra 2 lekar, Jag började med att köra Rått-leken (springråttor, smygråttor, hoppråttor). Denna leken mest för att få med de små barnen även att de skulle få träna på att springa, smyga och hoppa och höra skillnaden på trumman. När vi utförde denna leken fråga en pojke om inte barnen också får vara lekledaren och göra på trumman. Alla barn som ville fick vara lekledaren och göra på trumman. Man såg på barnen att de tyckte att de var kul när de kunde styra deras kompisar, när de skulle springa, smyga m.m. 

 Jag kommer ta med mig att man får vara beredd på att barnen ofta kommer med förslag och att det är viktigt att lyssna på vad de vill. Jag tror att det är väldigt viktigt att lyssna på barnen, då de är dem jag gör detta för och de skall tycka att de är kul och känna sig delaktiga och känna att de kan få ha inflytande på aktiviteterna.

Vi avslutade med musikstop och detta till Michael Jackson, eftersom de har han som tema kändes det bra att anknyta musiken till deras tema. Barnen fick dansa fritt och sedan stanna. Barnen tyckte detta var jättekul och hoppa och dansa runt.  Efter en stund avslutade vi med att samlas på golvet. Vi alla var helt varma och trötta.

Vad som jag kanske missa var att man kunde ha i slutet pratat om igen eller återberättat vad vi har gjort så att barnen verkligen kunde reflektera hur man klappar i rytm m.m som vi gjorde i början av samlingen. Men allt går och förbättra och utveckla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar