Idag var jag på min Vfu plats första gången för denna termin. Jag kan säga att jag kommer vid rätt tillfälle, de har precis startat upp temat Michael Jackson på förskolan, de har olika intressegrupper som , sång och dans gruppen, instrument gruppen och rekvisita gruppen. Jag tänkte planera alla min musik aktiviteter som jag skall ha runt deras Michael Jackson tema. Just denna dagen var det dansgruppen som skulle jobba med temat, de hade börjat göra en dans. Först fick de kolla på Michael Jackson musikvideo och kolla vad han gjorde för steg/ dans , barn visa efteråt olika steg hur han gjorde, de hade lagt märkte till jättemånga saker.Efter det fick de träna på dansen de hade gjort :). Man märkte att barnen hade inte fått träna något på takt eller rytm. Då fick jag en idé om att jag skall nästa gång ha en lite rytmik aktivitet, där de kanske kan få klappa och spela i takt och hålla takten och kanske kolla på i vilken takt Michael Jackson låt går i.
Idag vart jag även visad deras musik/rytmik låda, som faktiskt stod i ett hör i musikrummet. Över förväntan hade de rätt mycket musik instrument, tamburinner, klaves, trumma,, en gurka å trianglar, äggmarakas etc. Dock verkar de inte spelas så mycket på dessa instrument, mer att barnen dansar till medtagen musik.
En annan sak som kom fram när jag satt vid en liten kille och pyssla, han hamrade på en en platta och han börja nynna på olika sånger, som Emil i Lönneberga.. sen börja han sjunga.. jag hamrar , jag hamrar med Lönneberga melodin. Detta som Jon-roar Bjørkvold skriver i Den musiska människan att barn när de lekar ofta nynnar och sjunger bekanta melodier och detta verkar varje genomgående i många kulturer. Väldigt kul att uppleva, nu när man verkligen tänker på det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar