Momentplanering Sång, Rörelse och Instrument
Vad:
Sång samling med rörelse sång och instrumentspel till sång.
Hur:
Vi kommer att samlas och jag kommer börja med att fråga om de kommer ihåg vad vi gjorde förra gången jag hade aktivitet med dem. Sedan kommer jag berätta av som vi skall göra under denna aktvitet/samling. Vi kommer att sjunga olika låtar som Imse vimse spindel, en gång lilla spindeln, andra gången stora spindeln till denna sång kommer vi göra rörelse. Jag kommer även använda en trumma att göra takten med. Sedan kommer vi även sjunga Krokodilen i bilen och till denna sången skall barnen få spela på olika instrument efter färg, jag kommer att lägga ut instrument som tillhör en viss färg, under sången kommer ja hålla upp en färg eller två, då den gruppen som har den färgen får spela.
Varför:
Barnen skall få träna på att höra takt genom att jag kommer hålla takten på trumman. Barnen kommer även få träna sig på att uttrycka sig genom sång och rörelse, samt träna på sin kroppsuppfattning. Barnen får även träna på att vara i och fungera i en grupp, de kommer bli indelade i färggrupper där de skall hjälpa varandra att komma ihåg vilken färg de har och när de får spela. Läroplanen för förskolan, Lpfö98 (reviderad 2010 s, 9) lyfter att varje barn ska utveckla sin förmåga att fungera enskilt och i grupp och ha tillit till sin egen förmåga. I dansen får barnen träna detta då de får röra sig fritt till musiken. Barnen får genom musiken och dansen öva på sin kroppsuppfattning samt förmedla en känsla eller tanke i olika uttrycksformer dans och rörelse. Vilket läroplanen också lyfter (Lpfö- 98 ,reviderad 2010 s, 10).
Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande.
(Lpfö- 98 ,reviderad 2010 s, 9).
Utförande och reflektioner:
Denna gång hade jag nästan samma barn som förra gången jag höll i en aktivitet på förskolan. Det var några barn sjuka och några nya barn som ville vara med istället. Jag började med att fråga barnen om de kom ihåg vad vi gjorde förra gången och alla barn som var med sist räckte upp handen och berätta om det vi gjorde. Av föregående aktivitet fick jag lära mig att vara extra tydlig är ett plus så att alla barn hänger med och denna gång var jag verkligen över tydlig och det märktes att barnen hade helt klart för sig vad de skulle göra och hur. Vi sjöng tillsammans olika sånger som de har sjungit tidigare i förskolan dock tog jag med och höll takten på trumman, något som barnen inte var vana vid, men lärde sig att hålla takten efter trumman ganska snabbt. Sedan Sedan fick barnen olika instrument som Ägg, kastanjett, klaves och trumma. barnen fick sitta 2 och 2 och sen fick de framför sig en cirkel med en färg. jag själv hade lika dana cirklar själv och förklara att vi skulle sjunga sångerna igen, men även att de skulle få spela på sina instrument när jag visa just deras färg. Detta gick jättebra och paren hjälptes åt att hålla koll på när det var deras tur att spela. väldigt imponerande att de både kunde sjunga sångerna och samtidigt hålla koll på när de fick spela. det tyckte det var jättekul.
Senare i mitt yrkesliv kommer jag verkligen ta med och använda instrument i barngrupp, tänk så mycket man missar om barnen bara får sitta och sjunga en sång då och då, Barnen utvecklas så mycket mer om man använder sig av instrument och även utvecklar musikanvändandet i förskolan.
Referens:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar