Konsten att lära barn estetik!
Föreläsning med Gunilla Fihn utifrån boken Konsten att lära barn estetik!
Gunilla börja med att ta upp att de finns 3 olika sätt att se på kunskap, Rationellt, Empirisk och Konstruktivistisk. Ett Rationellt synsätt där man slår ihop allas tankar och det är det rätta. Empiriskt synsätt studerar man sin omgivning och tar till sig den och sedan återger det vi har sätt. Konstruktivistisk synsätt är också ett slags återskapande. en skapad återspegling, Gestalta omskapa för att göra det begripligt för andra.
Gunilla prata om massa annat också så som barns (bild) skapande utveckling, personlighetsutvecklingsteorin, kognitiv teori m.m.
Lpfö-98 (reviderad 2010):
skolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama
Vi fick även utöva lite dram och gestalta denna dagen! Vi fick tillexempel ställa oss i en ring där man skall följa en persons rörelser, men sedan kan någon ta över genom att byta till någon annan rörelse och då vi andra ser detta och börjar följa den personen istället. Genom att göra detta fick vi känna på olika rörelser och hur man kan röra sig och genom detta fick vi en liten rörelsebank, utifrån detta vart vi sedan indelade i små grupper. Vi fick välja några rörelser och gestalta en händelse, sedan visade vi upp våra händelser inför varandra. Sedan utvecklas detta med att vi fick göra ljud effekter till och efter det fick de som titt även skriva kort repliker , som sedan grupperna fick välja ut en eller flera som skulle vara med i händelsen, sen spela vi upp igen med både ljud , repliker och rörelsemönstret.
Lpfö-98 (reviderad 2010):
Förskolans uppdrag är att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande.
Förskolans uppdrag är att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar